Stel je een school voor waar onze kinderen ‘gewoon uitstekend’ leren lezen, schrijven en rekenen in het eigen leerjaar en instructielokaal. De leerkracht van een leerjaar is eindverantwoordelijk voor die groep leerlingen. Daarnaast werken kinderen samen met leerlingen uit andere groepen - groepsdoorbroken - aan onderzoeken waarin vragen over de wereld centraal staan. Bijvoorbeeld: Hoe werken vulkanen? Wat kunnen we doen aan klimaatverandering? Leerkrachten geven de kaders aan, daarbinnen is er vrijheid om te ontdekken wat het betekent om op deze wereld, in deze samenleving te leven. We schuwen urgente, complexe vraagstukken niet, bijvoorbeeld over vluchtelingen, milieu en voedsel. Op hun zoektocht naar informatie en betekenis ontdekken kinderen hoe de wereld werkt, wie zij zelf zijn, wat ze te bieden hebben en wat anderen te bieden hebben. Kinderen leren onder andere samenwerken, presenteren, creatief en kritisch denken en ze worden ICT-wijs. Onderzoekend leren gebeurt op speciale leerpleinen en grote gemeenschappelijke lokalen binnen de school en we leren ook vaak buiten op speciale werkplekken. Kortom: door zowel groepsgebonden als groepsdoorbrekend te werken, krijgt je kind een solide basis, een veelzijdige uitdaging en brede ontwikkeling.